
Användning: Klass- och specialundervisning i svenska
Innehåll: Mysteriet övar i första hand dubbelteckning men även ordkunskap och ordbildning. Ca 3000 ord av olika svårighetsgrad.
Målgrupp: Grundskolan åk 4-9. Specialundervisning inom Gy / Vux.
Anpassat för läs- och skrivsvårigheter.
Demofilm: Se demofilm via Youtube.
Beskrivning: Du är fånge i ett märkligt slott där du går runt och löser uppgifter, samlar nycklar och guldmynt. Det gäller att ta dig upp till översta våningen och ut i friheten. Resultatet sparas varje gång, d.v.s. du fortsätter på den våning där du slutade sist.
Mysteriet innehåller 9 olika spel t.ex.: Riddarsalen, Biblioteket, Spelhålan, Katapulten, Brunnen. Ca 3000 ord varav 1000 inlästa.
Syfte: Att förstå systemet för dubbelteckning, t.ex. varför matte och matematik stavas olika. För detta krävs förkunskaper om betoning och kort/lång vokal (se Äventyret och Tivoli).
Tips för läraren: Alfamax har utvecklat en unik metodik i dubbelteckning. Vi anordnar även en lärarkurs med teoretisk bakgrund och konkret metodik där eleverna lär sig dubbelteckning via tre datorprogram Tivoli, Äventyret och Mysteriet. Kontakta info@alfamax.se för mer information om metodikkursen.
Specialpedagogiska institutet har beviljat produktionsstöd.
Pedagogik: Caroline Rodhe-Wallström och Maria Wallström
Programutveckling: Tomas Wallström, Micromax Industriteknik AB
Illustration: Jens Nilsson
Systemkrav: Läs mer…
Senaste version: 2009