Välkommen till en workshop, där du får uppleva många av våra 30 digitala lärspel. Teori varvas med praktik. Vi visar hur ett spel är upplagt och du får sedan prova själv en stund under handledning. Syftet är att du ska få se hur roligt och lärorikt det kan vara att arbeta med svenska i digital miljö.
Målgrupp: Klasslärare skolår 1-6 och speciallärare grundskola/särskola/gymnasiet
Antal: 20 deltagare
Tid: 2-3 timmar
Läs mer (pdf)
De digitala lärspelens upplägg:
- kan användas på t.ex. iPad, Chromebook, Mac, PC
- körs direkt via internet utan att installeras
- logga in med lösenord eller Skolfederation
- flera svårighetsgrader för olika åldrar och behov
- stort ordförråd, lätt nivå är ofta inläst
- muntliga anvisningar
- elevens resultat kan sparas
- demofilmer och handledning för läraren
Just nu finns 30 digitala lärspel som tillhör spelpaketen Bygget, Tivoli, Måltavlan, Äventyret, Alfakungen och Skattjakten. Läs mer om spelen här.

Dataträffar kan anordnas på olika platser i landet. Anmäl ditt intresse via info@alfamax.se.
Datum | Ort | Plats | Tid | Kommentar |
6 feb 2020 | Katrineholm | Lindengymnasiet | 14.15-16.45 | |
14 mars 2019 | Katrineholm | Lindengymnasiet | 14.15-16.45 | Abonnerad av Katrineholms kommun |
1 mars 2018 | Linköping | Vallastadensskola | 14.30-17.00 | Abonnerad av Didaktikcentrum |