Äventyret

Användning: Klass- och specialundervisning i svenska

Innehåll: Att hitta betonad vokal i olika ord, för att senare förstå systemet för dubbelteckning. Ca 4000 ord, varav 500 inlästa med både rätt och fel betoning.

Målgrupp: Grundskolan åk 2-9. Specialundervisning inom Gy / Vux.
Anpassat för läs- och skrivsvårigheter.

Beskrivning: 7 olika spel ingår, varav några parspel. Exempel

Skärmflygning: Här lär du dig grunderna i betoning. Du får se ett ord i taget och ska markera betoningen. När du gör rätt stiger flygaren och du får poäng. Se bild.

Snorkelbingo: Spela bingo med snäckor och sjöhästar och öva samtidigt på betoning.

Forspaddling: Det gäller att undvika hindren i en fors där det finns krokodiler. Den säkra vägen hittar du, om du väljer ord med rätt betoning.

Tips för läraren: Alfamax har utvecklat en unik metodik i dubbelteckning, där betoning är en av förkunskaperna. Vi anordnar en lärarkurs med teoretisk bakgrund och konkret metodik där eleverna lär sig dubbelteckning via tre datorprogram: Tivoli, Äventyret och Mysteriet. Kontakta info@alfamax.se för mer information om metodikkursen.

Valmöjligheter, t.ex.

  • svårighetsnivå i ordförråd och betoning
  • uppläsning av ord

Specialpedagogiska institutet har beviljat produktionsstöd.

Pedagogik: Caroline Rodhe-Wallström och Maria Wallström
Programutveckling: Tomas Wallström, Micromax Industriteknik AB

Systemkrav: Läs mer

Senaste version: 2008

Äventyret

Äventyret webbspel

Användning: Klass- och specialundervisning i svenska och Sv2

Målgrupp: Grundskolan åk 2-9. Specialundervisning inom Gy/Vux.
Anpassat för läs- och skrivsvårigheter.

Innehåll: Att hitta betonad vokal i olika ord, för att senare förstå systemet för dubbelteckning. Ca 4000 ord, varav 500 inlästa med både rätt och fel betoning.

Beskrivning: Lär dig betoning med hjälp av 7 roliga spel på en ö. Skärmflygning, Strutsjakt, Snorkelbingo, Forspaddling, Ökenkryss, Bergsklättring och Labyrinten. Några är parspel. Spelen har många olika miljöer och animeringar. Eleven får olika upplevelser beroende på hur det går i spelet.

Nedan finns en kort beskrivning av Äventyrets 7 lärspel. Klicka på demoikonen vid resp. spel om du vill se en demofilm (via Vimeo) som visar hur spelet fungerar, eller klicka här för att se en spellista av alla filmer på YouTube.

Demo

Strutsjakt: Här lär du dig grunderna i betoning och kan få orden upplästa. Hjälp den gröna strutsen att vinna tävlingen genom att sortera orden efter betoning.  

Demo

Skärmflygning: Här lär du dig grunderna i betoning och kan använda två olika strategier. Du får se och höra ett ord i taget och ska markera betonad vokal. Hur det sedan går för skärmflygaren beror på dina svar. 

Demo

Snorkelbingo: 1-2 personer. Spela bingo med snäckor och sjöstjärnor genom att hitta den betonade vokalen. Sedan dyker du efter vinster i havet. 

Demo

Ökenkryss: 2 personer. Spela ”Tre i rad” i ökenmiljö genom att visa om den första eller andra vokalen är betonad. Här finns även en svårare nivå, där du ska jämföra två ord och avgöra om betoningen är lika eller olika.

Demo

Forspaddling: Det gäller att undvika hindren i en fors där det finns krokodiler. Den säkra vägen hittar du, om du väljer ord med rätt betoning. 

Demo

Bergsklättring: Markera betonade vokaler i sammansatta ord och klättra allt högre upp på berget! Om du gör fel ramlar du ner en bit, men får chansen att fortsätta klättra mot toppen. 

Demo

Labyrinten: Gå runt och leta efter pappersrullar i mörka gångar där det finns spöken. Markera betonade vokaler i sammansatta ord och få chans att komma ut i friheten. 


Tips för läraren: Alfamax har utvecklat en unik metodik i dubbelteckning, där betoning är en av förkunskaperna. Vi anordnar en lärarkurs med teoretisk bakgrund och konkret metodik där eleverna lär sig dubbelteckning via tre datorprogram: Tivoli, Äventyret och Mysteriet. Kontakta Kundtjänst för mer information om metodikkursen.

Valmöjligheter, t.ex.

  • svårighetsnivå betoning
  • svårighetsnivå ordförråd
  • uppläsning av ord
  • ljudeffekter

Pedagogik: Caroline Rodhe-Wallström, Maria Wallström
Illustrationer: Jens-Åke Nilsson
Programutveckling: UX Productions AB

Specialpedagogiska skolmyndigheten har beviljat produktionsstöd.

Första webbversion 2017, därefter kontinuerliga uppdateringar.

Vi rekommenderar webbläsarna Chrome, Safari och Firefox.
Däremot kan det bli problem i Explorer t.ex. med uppläsningar.

Har din skola inte provat våra digitala lärspel? Hör av dig till Kundtjänst för att få en gratis demoinloggning.

För priser och beställning, se vår webbutik.