Lärarhandledning till Alfamax digitala lärspel

Välkommen till lärarsidorna för dig som abonnerar på våra digitala lärspel i svenska. Spelen har samma pedagogiska syn som Pilenmodellen.
Som grund finns en genomtänkt pedagogisk struktur och en tydlig progression, vilket ger trygghet för både lärare och elever.

Läraren får verktyg att individualisera och utgå från varje elevs förutsättningar. Detta möjliggör utveckling för elever i både klass- och specialundervisning, t.ex. elever med särskilda behov och andraspråkselever, men även elever som behöver utmaningar.

ÖVERSIKT LÄRSPEL
Här finns en översikt (PDF resp. Word) som visar innehåll och nivåer i olika digitala lärspel. För skolor som har Pilen finns de digitala lärspelen inlagda i en progression i Pilens protokoll. För skolor som har Bågen finns Alfakungen i Bågens protokoll från del 6.

DEMOFILMER
Klicka på demoikonen  Demo   vid respektive spel om du vill se en demofilm (via Vimeo) som visar hur spelet fungerar, eller klicka här för att se en spellista av alla filmer på YouTube. 

Lärarhandledningen (pdf) innehåller kommentarer till Husbygget och Båtbygget, för att ge läraren pedagogisk bakgrund och möjlighet att anpassa lärspelet till olika elevers behov. 

Husbygget  Demo 

Båtbygget   Demo

Spelpaketet Mysteriet innehåller totalt 11 olika spel som finns gömda i Slottet, som övar dubbelteckning, ordkunskap och ordbildning. Lärarhandledningen (pdf) innehåller pedagogiska tips och upplägg. Mer detaljer visas i respektive demofilm som finns i den lilafärgade menyn, när elev eller lärare spelar Slottet.

Demofilm: För lärare finns en demofilm som visar hur Mysteriet fungerar.Dessutom finns en tydlig demofilm till varje spel för elever och lärare som är inloggade i Alfamax Läroportal.

I Måltavlans basövningar övar eleven på stavning. I översikten visas svårighetsnivå och vad som är nytt i stavning i varje övning. Du ser också om orden finns invävda i en historia eller om basövningen har något tema t.ex. djur. 
 
Till de flesta övningar i Måltavlan finns en extraövning, där eleven kan arbeta vidare med orden på olika sätt. I översikten kan du se vad extraövningen innehåller.

Måltavlan 1 (pdf)  Demo

Måltavlan 2-5 (pdf)  Demo

Måltavlan 6-8 (pdf)

Nedan finns en kort beskrivning av Tivolis 10 digitala lärspel. Klicka på demoikonen vid resp. spel om du vill se en demofilm (via Vimeo) som visar hur spelet fungerar. 

Vokal/konsonant: Dragkampen, Målaren, Spöket, Luffaren 

Hård/mjuk vokal: Kulspelet, Tjuven, Spårhunden

Uppe-/Nerevokaler: Stugan, Pilkastning, Kryssaren

Dragkampen: 1-2 pers. Öva på vokaler eller konsonanter. Tips! Vokalerna kan vara lättare att lära in, om du tänker på vokalernas placering på brickorna. 
Demo

Målaren: Måla vokalerna i ordet med valfria färger. Efter en omgång får du en av Målarens tavlor i present. 
Demo

Spöket: 1-2 pers. Spöket springer runt på spelplanen och söker efter vokaler eller konsonanter. Du kan spränga de hinder som är i vägen. Tips! Om du vill kan du lyssna på bokstavsljuden för att lättare hitta vokalerna.
Demo

Luffaren: 2 pers. Det gäller att få 5 egna brickor i rad på ett schackbräde. Lägg vokal på vit ruta och konsonant på kolsvart ruta. Här gäller det att vara strategisk.
Demo

Kulspelet: Damen i marknadsbåset visar kulor med hårda eller mjuka vokaler. Vilka kulor saknas? Du får olika vinster beroende på hur det går.
Demo

Tjuven: Sortera hårda och mjuka vokaler i en patiens. Fyra tjuvar finns med i leken. Kan du få ut patiensen, innan alla tjuvarna dyker upp?
Demo

Spårhunden: 1-2 pers. Hunden nosar runt på spelplanen och söker efter hårda eller mjuka vokaler. Om du spelar ensam, gäller det att klara uppdraget utan att hunden korsar sina spår.
Demo

Stugan: Lyssna på den markerade vokalen i ordet. Är det en uppe- eller nerevokal (kort eller lång)? Kyparen serverar mat – ibland med oväntat innehåll.
Demo

Pilkastning: Lyssna på den markerade vokalen i ordet. Är det en uppe- eller nerevokal (kort eller lång)? Pojken i marknadsbåset delar ut olika vinster.
Demo

Kryssaren: 2 pers. En mer avancerad övning på uppe- eller nerevokaler (kort eller lång) där det gäller att få tre i rad på en spelplan. Vem vinner först 3 omgångar?
Demo

Skattjakten är ett finurligt spel där det gäller att lista ut en hemlig mening, som är ett ordspråk eller ett tankeväckande citat. Samtidigt övar eleven på ordbildning och logiskt tänkande. 

Studera hur meningen är byggd med korta och långa ord. Fundera ut en bokstav som kan ingå och klicka på den eller skriv med tangent.
Bokstäverna fylls bara på med en bokstav i taget från början till slutet av meningen. Du får alltså inte fram alla ”a” på en gång, utan får tänka inför varje gång du trycker. Om du tar för många, förlorar du poäng. Därför gäller det att bedöma om det är sannolikt att bokstaven kan finnas i fler ord. Du får fler skatter om du klarar fler rätt i rad. Om du kombinerar språkligt tänkande med logik kan du bli en storvinnare.

Områden att välja bland:

  •     ordspråk som används i Sverige
  •     ordspråk från hela världen
  •     citat från kända och okända personer

Skattjakten  Demo

Lärarhandledningen (pdf) innehåller kommentarer till Äventyret, för att ge läraren möjlighet att anpassa programmet till olika elevers behov. Handledningen kommer att uppdateras med fler sidor framöver, t.ex. ”Varför ska vi öva på betoning?”

Nedan finns en kort beskrivning av Äventyrets 7 digitala lärspel. Klicka på demoikonen vid resp. spel om du vill se en demofilm (via Vimeo) som visar hur spelet fungerar.

Skärmflygning: Här lär du dig grunderna i betoning och kan använda två olika strategier. Du får se och höra ett ord i taget och ska markera betonad vokal. Hur det sedan går för skärmflygaren beror på dina svar.
Demo

Strutsjakt: Här lär du dig grunderna i betoning och kan få orden upplästa. Hjälp den gröna strutsen att vinna tävlingen genom att sortera orden efter betoning. 
Demo

Snorkelbingo: 1-2 personer. Spela bingo med snäckor och sjöstjärnor genom att hitta den betonade vokalen. Sedan dyker du efter vinster i havet. 
Demo

Ökenkryss: 2 personer. Spela ”Tre i rad” i ökenmiljö genom att visa om den första eller andra vokalen är betonad. Här finns även en svårare nivå, där du ska jämföra två ord och avgöra om betoningen är lika eller olika.
Demo

Forspaddling: Det gäller att undvika hindren i en fors där det finns krokodiler. Den säkra vägen hittar du, om du väljer ord med rätt betoning. 
Demo

Bergsklättring: Markera betonade vokaler i sammansatta ord och klättra allt högre upp på berget! Om du gör fel ramlar du ner en bit, men får chansen att fortsätta klättra mot toppen. 
Demo

Labyrinten: Gå runt och leta efter pappersrullar i mörka gångar där det finns spöken. Markera betonade vokaler i sammansatta ord och få chans att komma ut i friheten. 
Demo

Nedan finns en kort beskrivning av Alfakungens 7 digitala lärspel. Klicka på demoikonen vid resp. spel om du vill se en demofilm (via Vimeo) som visar hur spelet fungerar. Fler filmer är på gång.

Fågeln: Öva på bokstavsljud eller bokstavsnamn. Det gäller att välja rätt bokstav bland de fyra alternativen. På nivå 1 visas bara vokaler.
Demo

Riddaren: 1-2 spelare. En nybörjarövning där alfabetet är uppdelat i rader. Uppdraget är att bygga ihop alfabetet. På lätt nivå visas alla bokstäver. På högre nivå är flera bokstäver dolda.

Grodan: Här visas samma rader som i Riddaren, men nu gäller det att skriva de bokstäver som saknas.

Kungen: En patiens som liknar de kända patienserna ”Klockan” och ”Kungen”. Bygg upp en valfri del av alfabetet, t.ex. A-P. Kan du sortera alla bokstäverna, innan de fyra kungarna dyker upp?
Demo

Narren: Öva på alfabetisk ordning genom att placera bokstäver på en linje, som motsvarar A-Ö. Ju närmare rätt position, desto högre poäng. Den som vill kan även tävla på tid.
Demo

Damen: Spela kort mot Damen och öva både alfabetisk ordning och strategiskt tänkande. Du får se några av Damens bokstäver och en ”guldbokstav”. Vem av er tror du ligger närmast ”guldbokstaven”? Byt ut några kort om du vill, och välj sedan hur mycket du vågar satsa. Här kan du vinna eller försvinna…
Demo

Utmaningen: En avancerad patiens som liknar den kända patiensen ”Harpan”.  Öva på att tänka både framlänges och baklänges i alfabetet – en riktig utmaning!