Dataträffar

Teori varvas med praktik. Vi visar hur ett spel är upplagt och du får sedan prova själv en stund under handledning. Syftet är att du ska få se hur roligt och lärorikt det kan vara att arbeta med svenska i digital miljö. 

Målgrupp: Klasslärare skolår 1-6 och speciallärare i grundskola, anpassade grundskolan/gymnasieskolan
Antal: 20 deltagare
Tid: 2-3 timmar
Läs mer (pdf)  

De digitala lärspelens upplägg:

  • De digitala lärspelen kan användas på iPad, Chromebook, Mac, PC m.fl.
  • Spelen behöver inte installeras utan körs direkt via webben (Alfamax Läroportal).
  • Inuti varje spel finns både en muntlig och en skriftlig instruktion
  • Korta instruktionsfilmer på Vimeo finns till de flesta övningar
  • De digitala lärspelen är självrättande och kan användas både i skolan och hemma
  • Läraren kan följa upp resultaten, om eleverna har personliga inloggningar

Specialpedagogiska skolmyndigheten har beviljat produktionsstöd till flera av spelen.

Just nu finns 41 digitala lärspel som tillhör spelpaketen Bygget, Tivoli, Måltavlan, Äventyret, Mysteriet, Alfakungen och Skattjakten. Läs mer om spelen här.

Dataträffar kan anordnas digitalt via Zoom eller på olika platser i landet.
Anmäl ditt intresse via info@alfamax.se.